Czyli, jak chcemy złożyć zamówienie pierwszy raz w drukarni...

 

 

Dla tych z Państwa, którzy dopiero zaczynają działać na rynku reklamowym, poligraficznym, czy po prostu

otwierają swój pierwszy biznes i potrzebują reklamy, przygotowaliśmy zbiór najważniejszych pojęć, które warto

by było sobie przyswoić, przed wizytą w drukarni. Są cztery czynniki, które najczęściej trzeba określić, by złożyc

zamówienie w drukarni tj. ilość kolorów ( CMYK czy PANTONE), gramatura papieru, ilość oraz jakie ma być zastosowane

wykończenie druku( np. falcowanie)

 

 

CMYK – zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich, w których skład wchodzą Cyjan, Magenta, Yellow, oraz Black. Skrót CMYK powstał jako złożenie pierwszych liter angielskich nazw kolorów. Końcowa litera K może oznaczać albo literę ostatnią słowa black (czarny) bądź skrót key colour (kolor kluczowy).

 

RGB - Jego nazwa powstała ze złożenia pierwszych liter angielskich nazw barw: R – red (czerwonej), G – green (zielonej) i B – blue (niebieskiej), z których model ten się składa. Jaka jest różnica między CMYK a RGB?  Barwy CMYK odpowiadają podstawowym barwom światła odbitego: Cyan (jasnoniebieski), Magenta (purpura), Yellow (żółty) i Black (czarny). Są to barwy najczęściej używane przy druku. Kombinacja świateł RGB daje światło białe, mówi się, że barwy "dopełniają się do szarości", dlatego model barwny RGB jest modelem addytywnym, podczas gdy kombinacja CMYK daje czerń, a wszystkie kolory uzyskujemy odejmując poszczególne barwy w różnych proporcjach - stąd model substraktywny. Dlatego też nie jest fizycznie możliwa dokładna reprodukcja kolorów widzianych na naszych monitorach.

 

Pantone - Pantone (Color) Matching System (PMS) to system identyfikacji kolorów opracowany przez firmę Pantone inc. z USA.
Kolory oznaczane są numerem (np. PMS 130) z oznaczeniami dodatkowymi takich cech jak fluorescencja, metaliczność itp. Podstawowa skala opisuje 1114 kolorów. Powstają one przez zmieszanie 15 pigmentów (w tym białego i czarnego). Pantony są drukowane jedynie na specialne życzenie Naszych klientów. Nie są to standardowe kolory, które da się uzyskać z CMYK.

 

Spad drukarski -jest fragmentem druku, który powinien wychodzić poza obszar, który zostanie opublikowany. Spad drukarski należy zachowywać po to, by zyskać gwarancję, że papier będzie zadrukowany od brzegu do brzegu, kiedy już specjalne maszyny dokonają przycięcia arkusza. Spad drukarski ma szczególne znaczenie dla arkuszy z zadrukowanym tłem.

 

Druk offsetowy - to odmiana druku, gdzie obraz jest przenoszony z aluminiowej matrycy poprzez odbicie na bębnie pokrytym gumą, na podłoże, najczęściej papier. Stąd często stosowana nazwa – druk pośredni. Jest to bardzo tania metoda wykonania dużej ilości odbitek w możliwie najkrótszym czasie.
Druk offsetowy można podzielić na arkuszowy oraz zwojowy (rolowy). Druk zwojowy wykorzystywany jest przy druku prac wysokonakładowych np. gazet, czasopism, magazynów. Druk arkuszowy stosuje się do pozostałych druków: plakatów, ulotek, broszur, etykiet, katalogów, gazetek promocyjnych i innych.

 

 Falcowanie - to termin związany z masową poligrafią, czyli produkcją materiałów drukowanych. Termin ten używa się zamiennie ze słowem złamywanie. Można też mówić o łamaniu druku. Aby zagwarantować, że poszczególne strony dokumentu będą ułożone w odpowiedniej kolejności, konieczne jest ich prawidłowe złamanie czyli falcowanie. Bardzo istotną sprawą jest sprawdzenie, czy złamy przebiegają równolegle do kierunku włókna. Gdy arkusz jest złamywany w więcej niż jednym kierunku – nazywa się to złamywaniem krzyżowym – złam przebiegający wzdłuż grzbietu produktu musi przebiegać równolegle do kierunku włókna. Jeżeli złam przebiega prostopadle do kierunku włókna, zachodzi duże ryzyko pękania na złamie, a sam złam jest nierówny.

 

 

 

English